Sa luam in calcul ideea principala a afacerii, a castigului. Eu persoana juridica produc si vand produsul unei alte persoane juridice numit distribuitor national sau global el vinde la randul lui unui alt distribuitor mai mic zonal de unde ajunge in magazine, sau mai nou, direct la consumator prin internet.
In prima faza am putea spune ca , da excludem usor usor, usor magazinele ! Dar nu este asa !
Daca relatia era pana acum 2-3 ani B2B acum previziunea este tot mai exacta ca va deveni B2C !
Ce este B2B ? Business (B) to (2) Busines (B) iar B2C , Business to Consumer. Se vehiculeaza ideea ca de cand au explodat retelele sociale relatia s-ar traduce C2B ! Cum putem noi sa intelegem aceste relatii?
Acum 50 de ani In plina era de „marketing” americanii, inventatorii lui, au fost „iradiati ” de catre japonezi cu un nou tip de marketing ! Analizeaza piata, cere parerea consumatorului si incerci sa produci exact cat este cererea, mai bine spus , productia este realizata in functie de cerere ! Nu producem si impunem prin publicitate sufocanta un produs, aflat in stocuri imense !
Au pierdut in fata japonezilor ,americani piata auto in propia tara! Si trasatura de baza a produsului nu era o nevoie sau o necesitate legata de consumul foarte mic al automobilului ca acum ! In ani „60 consumul pentru americani nu era o problema , 20l/100km era ok ! Castigul Japonezilor a fost pur si simpul pretul foarte mic al masinii !
Acum in plina era a informatiei, internetul revolutiuoneaza afacerile si implicit marketingul, daca ai o firma si ai o activitate de productie atunci mai simplu pentru tine este sa vinzi direct catre consumator la un pret infailibil, pe internet, dar mai important este ca ai o relatie directa cu clientul tau, poti schimba informatii si chiar poti schimba anumite carateristici (ce pot fi ajustabile) ale produsului tau ! Acest lucru inseamna de fapt B2C , business to consumer !
In cifre ce ar insemna acest lucru ?
Din anul 2000 pe tot mapamondul s-a inregistrat o crestere in utilizatorii de internet extraordinara ! De la 360 milioane utilizatori internet in anul 2000 la o populatie totala estimata de 6.9 miliarde catre 2.7miliarde de utilizatori internet in anul 2011! Cresterea a fost de 528 % ! conform Internet World Statistics . Surpriza consta in faptul ca pe primul loc este Asia ,locul 2-Europa si de abia pe locul 3-USA.
Cum va afecta afacerile ?
Retelele sociale si blogurile au trecut de „staza ” numita „la moda ” ! Au devenit impotante !
Vezi revolutiile arabe ,campaniile pe Facebook pentru diferite cauze sau articolele virulente ale blog-erilor despre politica sau produse cu substante nocive! Pe forumuri se discuta despre competenta medicilor si cat de bune sunt anumite produse ! Aici se sfarseste practic publicitatea falsa ” Creeaza-i o trebuinta iar ea va naste nevoia de a cumpara ” ! Consumatorii devin pretentiosi si producatorii devin mai” compulsivi” cu produsele lor, iar unul cu celalat impun un nou climat de afaceri !