Notiuni generale de publicitate

Termenul “publicitate” provine la origine din lat. publicus (= colectivitate mare de oameni) si desemneaza, in sens larg, difuzarea de informatii in plublic cu scopul de a le face cunoscute. Termenul are o istorie destul de bogata in spate, nu e o metoda recent folosita, dimpotriva incepand cu anul 3000-500 i.e.n se foloseau diferite semne pictate pe diferite cladiri intr-un mod de a atrage atentia in Babilon, Roma Antica si Pompei. Stramosii nostri au fost foarte inventivi. De-a lungul timpului metodele de “promovare” s-au schimbat: de la anunturile in piata publica, afisele si fluturasii distribuiti direct potentialilor clienti, la reclamele de la radio si mai apoi de la televizor, telefon, ca in cele din urma mediul online sa detina suprematia pana la urmatorul nivel de promovare.

Publicitatea este un mijloc de a face cunoscut un produs, o firma etc. prin informarea cumparatorului asupra calitatii, pretului, utilitatii. Publicitatea se adreseaza tuturor consumatorilor deoarece ei pot influenta piata vanzarilor. Degeaba un producator realizeaza produse de calitate daca nu stie sa si le promoveze si alt producator, de un rang inferior primului, stie sa se foloseasca de aceasta strategie si are o vanzare mult mai mare decat primul.

Pentru a-ti face cunoscut un produs si nu numai (pot beneficia de aceste servicii si organizatiile cu scop nelucrativ sau institutii sociale, de exemplu muzee, spitale, biserici etc) trebuie sa stii sa il promovezi. Publicitatea reprezinta acea metoda de informare si de convingere avand scopul de a schimba gandirea consumatorului si de a-l impulsiona sa achizitioneze acel produs pentru ca este cel mai bun sau arata mai bine.

Daca o campanie de publicitate este gandita cum trebuie, atunci reclama te poate influenta sa cumperi morcovi, desi tu ai nevoie de cirese. Pana la a influenta o persoana, se duce o munca foarte grea in spatele unui afis sau a unei reclame la tv. Publicitate nu inseamna numai imagine, sunet, cuvinte. Mai intai se stabilesc obiectivele publicitatii care trebuie sa tina cont de piata catre care tinteste campania de publicitate, pozitionarea brandului fata de concurenta si componentele de marketing. O campanie publicitara trebuie sa aiba un scop bine definit, sa fie ancorata intr-un mediu propice, sa se adreseze unui public tinta prestabilit. Nu voi incerca niciodata sa vand manuale pe un website cu fantezii erotice.

A doua etapa este punerea de acord asupra unui buget. Este foarte importanta aceasta etapa deoarece trebuie sa stii (in calitate de producator) cat vrei sa vinzi sau cate produse ai pe stoc. Trebuie sa te limitezi astfel incat sa nu ajungi ca cererea sa fie mai mare decat oferta.

O alta etapa este elaborarea mesajului. Acesta trebuie sa tina cont de brand, de pret, de obiective, de multe alte criterii. Mesajul ales trebuie sa aiba 3 calitati esentiale: credibilitate, diversitate, sa transmita un mesaj incifrat. Dupa executia mesajului nu ne ramane decat sa asteptam indeplinirea rezultatelor.

Publicitatatii i se acorda o foarte mare importanta, de exemplu in tarile din Uniunea Europeana se investeste anual  45.4 miliarde Euro pe campaniile de publicitate. Inainte sa investiti toti bani intr-un produs, ganditi-va trebuie sa si il promovati ca sa il vindeti!

Comenteaza